بلیچینگ: سوالات رایج از متخصص زیبایی در ارتباط با سفید کردن دندانها

بلیچینگ

به عنوان یک متخصص ترمیمی زیبایی به نظر شما چرا متقاضیان درمانهای دندانپزشکی زیبایی (به خصوص بلیچینگ) رو به افزایش است؟

یکی از بزرگترین سرمایه های هر فرد، داشتن لبخندی است که دندانهای او را زیبا و طبیعی جلوه دهد. وقتی دندانها تغییر رنگ یافته، بدشکل، نامرتب باشند، فرد به طور آگاهانه تلاش می کند تا از خندیدن اجتناب کند و دندانهایش را بپوشاند. اصلاح این مشکلات دندانی می تواند علاوه بر تغییرات ظاهری ، اثرات روانی زیادی بر بیمار بگذاردکه از جمله آنها می توان افزایش اعتماد به نفس را نام برد. طراحی و ترمیم لبخند٬ سفید کردن دندان (بلیچینگ) یکی از تحسین برانگیز ترین سرویس هایی است که دندانپزشک می تواند به بیمارش ارائه دهد.

علت بدرنگی دندانها چیست؟

یکی از شایع ترین دلایل جستجوی درمان دندانپزشکی، بدرنگی دندانها می باشد. علت بدرنگی دندانها می تواند داخلی یا خارجی باشد. تغییر رنگ خارجی در اثر رعایت بهداشت ضعیف، نوشیدن وخوردن غذاهای رنکدانه دار، سیگار کشیدن و تغییر رنگ داخلی می تواند در اثر افزایش سن، مصرف داروی تتراسایکلین در کودکی، مصرف داروی ماینوسایکلین در بزرگسالی، زردی در نوزادی باشد.

درمان بلیچینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

بلیچینگ دندانها یکی از روش های افزایش زیبایی لبخند می باشد که با سفیدتر کردن دندانها به وقوع می پیوندد. سفیدتر شدن (بلیچینگ) دندانها به واسطه کاربرد یک ماده شیمیایی اتفاق می افتد که رنگدانه های موجود در داخل و خارج دندان را اکسید می کند. اساسا سه روش برای بلیچینگ دندانها وجود دارد: بلیچینگ در مطب(in-office bleaching )که توسط دندانپزشک انجام می شود، بلیچینگ در خانه (home bleaching )که توسط بیمار بوسیله تری های مخصوص انجام می شود، و محصولات بدون نسخه بلیچینگ که در داروخانه ها عرضه می شوند..

این درمان چند جلسه طول می کشد؟

این مسئله بستگی به روش درمانی انتخاب شده و رنگ دندان دارد. درمان بلیچینگ در مطب ۲ تا ۶ جلسه است که ۳۰-۴۵ دقیقه طول می کشد. درمان بلیچینگ در خانه براساس نیاز بیمار معمولا ۱تا۲ هفته طول می کشد. باید توجه داشته باشیم که به واسطه قدرت اکسید کنندگی بیشتر مواد بلیچ کننده مورد استفاده در مطب، میزان سفید تر شدن دندانها پس از بلیچینگ در مطب بیشتر خواهد بود.

کدام روش بلیچینگ بهتر است؟ در منزل یا در مطب

نمی توان به یقین گفت که کدام روش درمانی بهتر است. انتخاب روش درمانی مناسب بیمار براساس علت تغییر رنگ دندانها و شرایط دهان و دندانش می باشد که از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. مثلا یک بیمار دارای دندانهای تغییر رنگ یافته در اثر تتراسایکلین شاید هیچگاه تنها با بلیچینگ چه در مطب چه در منزل به رنگ مورد دلخواه در دندانهایش نرسد، در حالیکه تغییر رنگ ناشی از مصرف تنباکو به راحتی با بلیچینگ در خانه درمان می شود.

چند درجه تغییر رنگ دندانها را می توان بعد از بلیچینگ انتظار داشت؟

دو تا شش درجه تغییر رنگ را می توان انتظار داشت که باز هم تحت تاثیر روش درمانی منتخب و رنگ دندان پیش از درمان قرار می گیرد. مثلا دندان دارای تغییر رنگ خاکستری نسبت به دندان زرد- قهوه ای به درمان بلیچینگ به سختی جواب می دهد.

درمان بلیچینگ تا چه مدت دوام دارد؟

دوام این حالت بستگی به وضعیت دندانها قبل از شروع درمان دارد. بیماران متقاضی بلیچینگ باید این را بدانند که از این درمان نمی توان دوام دائمی انتظار داشت، هرچند افرادی بودند که تا ۱۰ سال از رنگ دندانهایشان راضی بودند. مطالعات، ۶ ماه تا دوسال ثبات رنگ بعد از بلیچینگ را گزارش نموده اند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، خودداری از مصرف زیاد نوشیدنی های رنگدانه دار مانند قهوه و چای، پرهیز از سیگار کشیدن و.. می توان به ثبات رنگ دندانها کمک بیشتری نمود.

آیا درمان بلیچینگ آسیبی به دندانها می رساند؟

در گذشته از روش های حرارتی به همراه ماده بلیچ استفاده می کردند که به علت عارضه ای مانند تحلیل دندان، امروزه با منع تجویز روبروست. برخلاف نظر عمومی ، بلیچینگ هیچگونه آسیبی به مینای دندان نمی رساند وحتی برخی مطالعات افزایش سختی مینای دندان را بعد استفاده از یکی از ترکیبات بلیچینگ در خانه گزارش نموده اند. تنها مسئله نگران کننده حساسیت دندانی است. حساسیت دندانها در حین و پس از درمان بلیچینگ یکی از عوارض کوتاه مدت این درمان می باشد. این عارضه به راحتی با مصرف خمیر دندانهای حاوی نیترات پتاسیم قبل و پس از درمان به مدت دو هفته تا یک ماه رفع می شود.

آیا استفاده از دستگاه های ساطع کننده نور برای بلیچینگ آسیبی به دندانها می رساند؟

در روش بلیچنگ در مطب از دستگاههای ساطع کننده نور با شدت بالا استفاده می شود که پروسه بلیچینگ را تسریع می کند اما آسیبی به دندانها نمی رساند. این نورخیره کننده قابلیت آسیب به شبکیه چشم بیمار را دارد، لذا دندانپزشک به کمک عینک های محافظ بیمار را ازاین آسیب محافظت می کند.

در صورت سفید شدن لثه حین بلیچینگ در خانه چه باید کرد؟

اگر بیمار در اثر تماس ماده بلیچینگ لثه اش سفید شد باید هر چه سریع تر تری بلیچینگ را از دهان خارج نموده و دندانهایش را با آب بشورد. این عارضه طی ۱۵-۳۰ دقیقه برطرف می شود. بیمار می تواند ناحیه سفید شده را با ویتامین E یا ماده ضد حساسیت مانند خمیر دندان حاوی نیترات پتاسیم پوشش دهد و برای ادامه درمان با دندانپزشک اش مشورت کند.

آیا روکشها و ترمیم های موجود در دهان تحت تاثیر درمان بلیچینگ قرار می گیرند؟

خیر، ماده بلیچینگ چنین قابلیتی ندارد. معمولا توصیه می شود که اگر بیمار چند ترمیم همرنگ دندان دارد و بلیچینگ برایش تجویز شده است، باید ابتدا بلیچینگ را انجام دهد. سپس ترمیم های همرنگ اش را به منظور هماهنگی بیشتر با رنگ جدید دندانهای کناری تعویض کند.

از چه محصولاتی برای بلیچینگ می توان استفاده کرد؟ چه کسانی این محصولات را باید تجویز کنند؟

محصولات مختلفی در بازار برای بلیچینگ عرضه می شوند که از جمله آنها می توان خمیر دندانهای سفید کننده، چسب ها و پودر های سفید کننده ، ژل سفید کننده، لاک سفید کننده ، آدامس های سفید کننده و… را نام برد.اکثر این محصولات رنگدانه های سطحی دندان را بر داشته و با ماندگاری کوتاه مدتشان مشکل اصلی بیمار را رفع نمی کنند، کمااینکه برخی از آنها می توانند آسیب های جدی به مینای دندان وارد کنند. خرید این محصولات بدون مشورت با دندانپزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

اولین اقدام برای بلیچینگ چه می باشد؟

اولین مرحله مراجعه به دندانپزشک متخصص ترمیمی زیبایی است تا علت تغییر رنگ دندانها را شناسایی نماید. باید اطمینان پیدا کنیم که تغییر رنگ ناشی از مشکلات سیستمیک مرتبط با سلامتی نمی باشد. بلیچینگ باید در محیط دندانی سالم وعاری از پوسیدگی و جرم انجام شود تا زیبایی را به همراه سلامتی به بیمار هدیه دهد.

آیا درمان بلیچینگ منع تجویز برای برخی افراد دارد؟

انجام درمان بلیچینگ برای کودکانی که هنوز رویش دندانهایشان کامل نشده، خانم های باردار و شیرده، بیماران درارای ترک های دندانی، بیماران دارای سابقه آلرژی به مواد بلیچینگ، بیماران دارای مشکلات لثه ای بدون مشورت با دندانپزشک توصیه نمی شود.

توصیه نهایی شما به عنوان یک متخصص ترمیمی زیبایی در ارتباط با بلیچینگ چیست؟

در پایان باز هم متذکر می شوم قبل از اقدام به درمان بلیچینگ باید علت بدرنگی دندانها را شناسایی کنیم و این کار به بهترین نحو توسط دندانپزشک متخصص ترمیمی زیبایی قابل انجام است. در این پروسه باید توجه داشته باشیم که زیبایی دندانها در کنار حفظ سلامتی شان برای ما مهم است.

32 دیدگاه در “بلیچینگ: سوالات رایج از متخصص زیبایی در ارتباط با سفید کردن دندانها

  1. علت چسبنده شدن مواد بیلیچینگ چیه؟
    هنوز تاریخ انقضا داره اماحسبنده شده ،
    پزشکى که به من مواد داده گفته به مدت ۶ تا ٨ ساعت مواد رو دندونام باشن

    1. سلام
      ایندو کار متفاوت هستند جرمگیری برای برداشتن جرمهای اضافه روی دندان و لکه های موجود هست اما بلیچینگ عملیاتی است که روی مینای دندان برای سفیدتر شدن انجام میشود

      1. سلام خسته نباشید می خواستم بدونم عوارض بلیچینگ چیه؟
        باید به صورت دائم تکرار کنم یا نه؟
        آیا درد داره؟
        ممنون

    2. نه فرق داره .بیلیچینگ هوم ینی شما تو خونه خودتون انجام میدین البته با قالب و موادی ک پزشکتون بهتون داده ولی بیلیچ افیس تو مطب در عرض ۱ساعت و فایده نداره دندانهاتون حساس میشه و ضرر داره .بیلیچ هوم خیییلی بهتره

      1. توضیحات درسته ولی بلیچینگ آفیس ضرر نداره و درمواقعی که فرد فرصت کمی داره مثلا میخاد درمراسمی شرکت کنه بسیار کاربردی هست

  2. ببخشین بعداز یه سال که کم کم اثرش رفت ودندونا روبه زردشدن رفت باید چیکارکرد؟؟باتوجه به اینکه بعدازبیلیچینگ روکش یاونیر واین چیزاانجام شده باشه

    1. سلام مجددا میتونین ژل تهیه کنین و استفاده کنید.متاسفانه بلیچینگ روی روکش تاثیری نداره

  3. اگر ب روش خانگی بوده باشه میتونیدد مواد رو دوباره تهیه کنید و داخل قالبا بزارید و تا اخر عمر این کار تکرار کنید .اگر روکش کردین مواد بیلیچ هیچ تاثیری روی اونا نداره ..و اینکه اگر دندونی رو ترمیم با کامپوزیت انجام دادین بخصوص دندانهای جلو با پزشک مشورت کنید .چون اگر ترمیم سطح بیرونی و تو لبخند شما باشه بیلیچ کامپوزیت رو تعقیر رنگ نمیده و دندانهاتون دو رنگ میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.